עמותת אור ירוק העוסקת בבטיחות בדרכים מפרסמת נתונים חדשים אודות הרגלי הנסיעה ואחזקת הרכב של הישראלים. מהנתונים עולה כי תושבי גבעתיים נמצאים בתחתית הרשימה ומיד אחריהם תושבי רמת גן עם 11.7 ו-12.1 אלף ק"מ בממוצע בלבד
האם תושבי הפריפריה משתמשים יותר ברכב הפרטי? או שאלה דווקא תושבי המרכז שמשתמשים בו יותר?. נתונים חדשים שהגיעו לידי עמותת אור ירוק חושפים באופן צפוי ומובהק כי תושבי המרכז נמצאים פחות בדרכים ונוסעים פחות ברכביהם הפרטיים לעומת תושבי הפריפריה. מטבע הדברים, ברור שככל שהיקף הנסועה קטן יותר – כך הסיכון לפגיעה קטלנית בתאונת דרכים עם כלי הרכב – נמוך יותר.
עד כמה קשה הפער גדול? מניתוח של עמותת אור ירוק לנתוני הלמ"ס לשנת 2017 עולה, כי מי שנסעו הכי הרבה מכל המדינה ברכבם הפרטי הם דווקא תושבי רהט, שגומעים מדי שנה 22.3 אלף קילומטר בממוצע ברכב הפרטי. מדורגים מיד אחרי רהט ברשימה הם תושבי ערד אשר נוהגים 20 אלף ק"מ בממוצע לשנה, ולאחריהם תושבי כפר קאסם שנוסעים 19.4 אלף ק"מ לשנה בממוצע, תושבי עראבה עם 18.4 אלף ק"מ, ואחריהם תושבי שדרות שנוסעים בממוצע 18.2 אלף ק"מ בשנה.
במקום האחרון ברשימה זו, עם מספר הקילומטרים המועט ביותר בשנה, נמצאים תושבי גבעתיים, שנוסעים בממוצע 11.7 אלף קילומטר בלבד בשנה. אחריהם נמצאים תושבי רמת גן עם 12.1 ק"מ נסיעה ממוצעים מדי שנה, תל אביב-יפו מדורגת שלישית מהסוף עם 12.5 אלף ק"מ בלבד, ובהמשך תושבי הרצליה שנוסעים ממוצע של 12.8 אלף ק"מ ותושבי גבעת שמואל עם 13 ק"מ נסיעה ממוצע מדי שנה.
ערד, רהט וכפר קאסם הן הערים שתושביהן נוסעים הכי הרבה ברכב פרטי:
- תושבי רהט נוסעים 22.3 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
- תושבי ערד נוסעים 20 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
- תושבי כפר קאסם נוסעים 19.4 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
- תושבי עראבה נוסעים 18.4 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
- תושבי שדרות נוסעים 18.2 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
גבעתיים, רמת גן ותל אביב-יפו הן הערים שתושביהן נוסעים הכי פחות ברכב פרטי:
- תושבי גבעתיים נוסעים 11.7 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
- תושבי רמת גן נוסעים 12.1 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
- תושבי תל אביב-יפו נוסעים 12.5 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
- תושבי הרצליה נוסעים 12.8 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
- תושבי גבעת שמואל נוסעים 13 אלף ק"מ בממוצע בשנה ברכב הפרטי.
בעמותת אור ירוק השוו את הנתונים גם למספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים ומהנתונים עולה כי במרכז הארץ יש יותר כלי רכב לנפש מאשר בפריפריה וככל שמתרחקים מהמרכז כך יורד מספרם. ראשון לציון מובילה עם 594.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים, תל אביב-יפו שניה עם 580.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים וכפר סבא שלישית עם 564.2 כלי רכב ל-1,000 תושבים. מנגד, מודיעין עלית היא העיר עם מספר כלי הרכב ל-1,000 תושבים הנמוך ביותר-55.6 כלי רכב לכל אלף תושבים, ביתר עלית במקום השני עם 79.1 כלי רכב ל-1,000 תושבים ואלעד במקום השלישי עם 133.7 כלי רכב ל-1,000 תושבים.