Site icon מקומון רמת גן

מה ההבדל בין מגוון האבחונים הפסיכודיאגנוסטיים?

קרדיט - Freepik

ישנם מספר סוגים של אבחונים פסיכודיאגוסטיים, העיקריים שבהם: 1

  1. קליני- לרוב אינטגרטיבי, בדגש על התחום הרגשי-אישי.
  2. אבחון פסיכודידקטי– בדרך כלל בדגש על התחום הקוגניטיבי-תפיסתי-מוטורי.
  3. נוירופסיכולוגי- בדגש על תהליכים קוגניטיביים-נוירולוגיים, למשל לאחר פציעות מוח טראומטיות או עקב מחלות מסוימות המשפיעות על התפקוד הקוגניטיבי והרגשי-אישי.

במאמר שלננו נתעכב על שני הסוגים הראשונים, תוך התחשבות במאפיינים הספציפיים של האבחונים הללו וההבדלים המשמעותיים ביניהם.

אבחון פסיכודיאגנוסטי קליני- מה זה?

בדרך כלל ילדים מופנים אליו כשיש בעיה. אך בנוסף לכך, נעשות בדיקות אינטליגנציה כלליות. אבחון זה נעשה על ידי פסיכולוגים קליניים ולא על ידי מאבחנת דידקטית. לצורך האבחון בדרך כלל יש צורך במספר פגישות. לאחר מכן, הפסיכולוג מחויב לתת משוב להורים. הדיווח יכול לעזור להורים להתנהל מול המסגרות של הילד והשירותים הסוציאליים. ישנו אבחון המתבצע עבור ביטוח לאומי או לפי בקשתו של בית משפט, זה מה שנקרא הערכה, הכוללת לא רק בדיקה, אלא גם התבוננות בתקשורת בין הורה לילד.  אבחון של פסיכולוג קליני נחוץ גם לביטוח לאומי, למשל במקרה של הפרעות בספקטרום אוטיזם.

אז בשביל מה עושים את האבחון הפסיכודידקטי?

אבחון פסיכודידקטי נותן פריסה מלאה של התחום הקוגניטיבי-תפיסתי-מוטורי. אבחון מסוג זה נעשה בדרך כלל עבור ילדים עם המעבר לחטיבה , למשל, כדי לקבל הקלה בעת בחינות בגרות. אלו הם מה שנקרא הקלות לבגרות. אך עושים את האבחון גם בבתי הספר היסודיים כדי לתת לילדים בעלי הפרעות קשב או קשיים אחרים את המענה הנכון ביותר עבורם, כמו למשל הוראה מתקנת.

פסיכולוג קליני אינו יכול לבצע אבחון מסוג זה באופן מוסמך אלא אם כן קיבל את ההשכלה הנוספת המתאימה של מאבחן דידקטי. זהו מבחן פחות או יותר פשוט אך מעמיק של מיומנויות למידה – קריאה, כתיבה ומתמטיקה. לאבחון הפסיכודידקטי ניתן להשתמש במספר כלים, כשר המוכרים שבהם הם מבחן TOVA ומבחן MOXO, אשר בודקים את טווח הקשב והריכוז של הנבדק. לאחר ביצוע האבחון וקבלת התוצאות ניתן ניתן להתאים את הטיפל הנכון והמתאים ביותר, בין עם על ידי סיוע של אנשי מקצוע או טיפול תרופתי להפרעות קשב וריכוז.

אם אתם מחפשים להעביר את ילדכם אבחון פסיכודידקטי לפני עליה לחטיבת הביניים או בכיתות הנמוכות יותר ביסודי, כדי להתאים עבורו סל כלים מותאם אישית לצרכים שלהם, צרו קשר עם מכון תושיה, המספק עבורכם את כל האבחונים המקיפים ביותר במקום אחד.

Exit mobile version