משבר מגפת הקורונה (Covid-19) העלה בשנת האחרונה שאלות מהותיות חשובות של זהות תעסוקתית בקרב ישראלים רבים, שכירים ועצמאים כאחד, כאשר הנסיבות והמגבלות השונות בימי סגר נוקשים צמצמו ואף מחקו את האפשרות לעסוק בתחומי עיסוק כאלו ואחרים.
כך למשל עולם המסעדות נאלץ להמציא את עצמו מחדש באמצעות פיתוח ויצירת מנות ששומרות על איכותן גם במארזים ובמשלוחים, ומגיעות לשיאן לאחר 30-60 דקות עם פתיחת השקיות בבית הלקוח. עולם הקמעונאות מיהר לנצל את תשתיות האינטרנט להקמה מהירה של מאות חנויות אינטרנטיות, באמצעות מערך צילום, תמחור, כתיבת תוכן והעלאה של המוצרים לרשת, לצד אפשרויות סליקה ואבטחת מידע ומערך משלוחים תומך. חברות ההייטק השקיעו סכומי כסף עצומים בהכשרה מהירה ומתן כלים לעובדים לעבודה מן הבית, החל מרכישה של ריהוט משרדי ומחשבים ניידים עבורם, ועד להתאמה של תוכנות, שיפור והתאמה של מערכי אבטחה ובניית תכניות עבודה ותקשורת מרחוק.
לצד אלו, בעלי עסקים רבים נוספים מתחומים מגוונים חיפשו את הדרך להמשיך ולייצר פרנסה גם במסגרת המגבלות המשתנות מעת לעת. ההבנה כי על מנת לשרוד את התקופה המאתגרת ולהוסיף ולהיות רלוונטי גם אחריה נדרשת יצירתיות שתאפשר מתן ערך מוסף ללקוחות גם תחת מגבלות התקופה – הנה כמה תחומים בהם נדרשו אותם גורמים לייצר מהלכים "מחוץ לקופסא":
- חוגים וקורסים – מתכונת הלמידה מרחוק והלמידה ההיברידית שדוברו רבות בהקשר של מערכת החינוך הפכו לשיטה יעילה וכלכלית עבור עסקים רבים למכירה ושיווק של קורסים מקוונים, החל מלימודי נדל"ן, שפות, קונדיטוריה ובישול ועד לקורסים וחוגים מיוחדים לגיל השלישי כאשר העוסק חוסך למעשה בעלויות של אחזקת מקום וציוד כפי שנהג בעבר וציבור המשתתפים נהנה מנוחות ותוכן בבית ללא מגבלות מרחק או נסיעה. ניכר כי השיטה החדשה תיוותר לאורך זמן, גם באקדמיה ובשוק מוסדות הלימוד וההעשרה הפרטיים בישראל.
- תיירות – התיירות שספגה מכה קשה הותירה ציבור רחב של מדריכי טיולים ללא אופק לתעסוקה בעתיד הנראה לעין. בעוד שבשל אילוצי פרנסה חלקם מצאו את עצמם בתפקידי משלוחנים, מלקטים וחוקרים אפידמיולוגים על פי דרישה, היו מי שבחרו שלא לוותר על משלח ידם ולהמיר את הטיולים והוראת הדרך בעזרת הרצאות אונליין / מוקלטות אודות מקומות, תרבויות וחוויות מן הארץ ומן העולם. בסיטואציה שבה אנשים מבלים שעות רבות בבית והטבע הנגלה לעיניהם מוגבל לזה המצוי אלף מטרים מביתם, הרצאה מעניינת הכוללת תמונות, ידע וחוויות ממקומות שונים הפכה למרעננת ובעיקר זורה תקווה לעתיד.
- עיצוב – מעצבי פנים אשר נהגו לסייר עם הלקוחות בבתים, להמחיש את הרעיונות העיצוביים ולשוטט בחנויות העיצוב השונות לצד הלקוחות לספיגת רעיונות והשראה ולרכישות שונות, מיקדו את מאמציהם במתן שירותי אונליין, בפיתוח ויישום של תוכנות הדמיה ובתרגום חלום הבית המושלם למצג ויזואלי מרהיב. לצד השירות ללקוחות מעצבים רבים בחרו גם להקדיש את הזמן שהתפנה לכתיבה, להפעלה והשקעה באתר וברשתות החברתיות, באמצעות הכוונה ומתן טיפים זמינים במטרה לספק ללקוחות ערך מוסף ולמתג את עצמם כאוטוריטה מקצועית ורלוונטית, גם ביום שאחרי הקורונה.