מנתוני עמותת אור ירוק המבוססים על נתוני הלמ"ס עולה כי בשנת 2019 נהרגו בכבישי ישראל 355 בני אדם בתאונות דרכים, לעומת 318 שנהרגו בשנת 2018. מבין ההרוגים בשנת 2019: מהם 89 נהרגו כהולכי רגל, 66 רוכבי אופנוע וקטנוע, 18 רוכבי אופניים רגילים נהרגו בשנה זו, 15 רוכבי אופניים חשמליים ושלושה רוכבי קורקינט חשמלי נהרגו בשנת 2019. ברמת גן נפגעו 281 בני אדם בתאונות דרכים בשנת 2019, מתוכם שני בני אדם נהרגו ו- 37 נפצעו באורח קשה.
עוד עולה מן הנתונים כי 137 מן ההרוגים בשנה זו נהרגו בתאונות דרכים בתחום העירוני. ירושלים היא העיר בה מספר הנפגעים הגבוה ביותר ועברה את תל אביב שהייתה בעלת מספר הנפגעים הגבוה ב-2018. בתל אביב ובירושלים נהרגו 18 בני אדם בכל אחת מן הערים והן הערים עם מספר ההרוגים הגבוה ביותר. מעל ל-13 אלף בני אדם נפגעו בתאונות דרכים בתחום הערים והישובים בשנת 2019 ומתוכם 1,422 נפצעו באורח קשה.
בבחינת היפגעות לפי גילאי האוכלוסיות הפגיעות: 29 ילדים בגילאי 0-14 נהרגו בשנת 2019 בתאונות דרכים, 79 בני נוער וצעירים בגילאי 15-24 ו-67 קשישים בני 65 ומעלה מצאו את מותם בשנה זו בתאונות דרכים.
לדברי ארז קיטה מנכ"ל עמותת אור ירוק "שנת 2019 היא שנת כישלון במאבק בתאונות הדרכים וזו תוצאה של הזנחה וצמצום הכסף שמועבר להצלת חיי אדם בכבישים. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים נכשל בהגנה על האוכלוסיות שנמצאות בסיכון גבוה להיפגע בתאונות הדרכים כמו ילדים, קשישים, רוכבי אופנועים וקטנועים, צעירים ואזרחים מהחברה הערבית."
לדבריו של קיטה, "במקום להתמקד בכל אוכלוסייה ובמאפיינים הייחודיים שלה, להכין תכנית פעולה לצמצום הנפגעים ולהוציא אותה אל הפועל, המדינה פשוט התעלמה מאותן אוכלוסיות והתוצאות הקשות בהתאם. הנתונים הקשים היו מדליקים נורה אדומה בכל מדינה מתוקנת, אבל למרות זאת בישראל לא נערך דיון אחד רציני עם כל הגופים האחראים על החיים של כולנו בכביש ולא נוספו תקציבים למאבק בקטל בדרכים אלא להיפך."
מנכ"ל אור ירוק יודע מה צריך לעשות כדי לחזור לנתוני העשור הקודם ולהוריד את מספר ההרוגים והפצועים בתאונות דרכים. "כדי להחזיר את ישראל חזרה למסלול של ירידה בהרוגים מתאונות דרכים יש להוסיף עוד 200 ניידות משטרה ומאות שוטרים שיגבירו את הנוכחות וההרתעה בכבישים, יש להגדיל את הכסף שמיועד לטיפול בכבישים האדומים ובצמתים המסוכנים, לעודד שימוש במערכות בטיחות מצילות חיים על ידי הפחתה במס, להתמקד בצמצום הנפגעים וההרוגים הגבוה באותן אוכלוסיות הנמצאות בסיכון להיפגע בתאונות דרכים. הכישלון המתמשך מוכיח כי האסטרטגיה של הטלת האחריות רק על הנהגים פשוט לא עובדת ולכן חייבים להפסיק להאשים רק את הנהגים בתאונות ולקחת אחריות".
סיכום שנת 2019 בכבישים
חודש אוקטובר היה החודש הקשה ביותר בדרכים זו שנה שניה ברציפות
בחודש אוקטובר 2019 נהרגו 38 בני אדם בתאונות דרכים והוא החודש עם מספר ההרוגים הגבוה ביותר בשנה זו, גם בשנת 2018 היה חודש אוקטובר עם מספר ההרוגים הגבוה ביותר, בשנת 2017 היה זה חודש יוני.
עלייה חדה במספר רוכבי האופנועים והקטנועים שנהרגו בתאונות דרכים:
66 רוכבי אופנועים נהרגו בתאונות דרכים בשנת 2019, לעומת 44 רוכבים שנהרגו בשנת 2018 וזהו גם מספר ההרוגים הגבוה ביותר ב-15 השנים האחרונות.
עלייה גם במספר רוכבי האופניים (הרגילים) שנהרגו בתאונות דרכים:
18 רוכבי אופניים רגילים נהרגו בשנת 2019 – מספר ההרוגים הגבוה מאז שנת 2010 שגם במהלכה נהרגו 18 רוכבי אופניים.
עליה במספר ההרוגים מהחברה הערבית בשנת 2019
בשנה זו נהרגו 111 בני אדם מהחברה הערבית לעומת 93 שנהרגו בשנת 2018.
עליה במספר הצעירים ההרוגים:
78 צעירים (15-24) נהרגו בדרכים בשנת 2019, לעומת 69 שנהרגו בשנה הקודמת.