המשרד להגנת הסביבה הודיע כי יסייע לזכייניות התחבורה הציבורית בהשקעה של 59 מיליון שקל לרכישת 220 אוטובוסים חשמליים חדשים ללא זיהום – 7 מיליון שקלים יועברו לחברת דן עבור קווים הפועלים בעיר רמת גן
המשרד להגנת הסביבה הודיע למפעילות תחבורה ציבורית על זכייתם בתמיכת המשרד לסיוע ברכישת 220 אוטובוסים חשמליים שאינם מזהמים. כחלק ממדיניות המשרד להגנת הסביבה לעודד מעבר לכלי-רכב נקיים, תמך המשרד עד היום בחברות תחבורה ציבורית ברכישת כ-80 אוטובוסים חשמליים עירוניים בהיקף של כ-27 מיליון שקל. כעת, תומך המשרד ברכש אוטובוסים חשמליים לתחבורה ציבורית בסכום של כ-59.2 מיליון שקל.
התמיכות יתחלקו בין שלל מפעילות התחבורה הציבורית בישראל כשעל פי הנתונים שפרסם המשרד להגנת הסביבה 7,000,000 ש"ח יועברו לחברת דן ספציפית עבור קווים שמרבית תחנותיהם עוברות ברמת גן.
לאחר שמפעילות התחבורה הציבורית ימציאו ערבות מתאימה, המשרד יוציא התחייבות כספית והחברות יבצעו את הזמנת האוטובוסים. האוטובוסים הראשונים צפויים להיכנס לפעילות בשנת 2021, כאשר כל האוטובוסים במסגרת תמיכה זו ייכנסו לשירות עד לסוף המחצית הראשונה של שנת 2022. לראשונה ייכנסו לשירות גם אוטובוסים מפרקיים, אוטובוסים בין-עירוניים ואוטובוסים זעירים המונעים בחשמל.
מהלך התמיכה נעשה בתיאום ובסיוע של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, משרד האוצר והתוכנית לתחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה.
שימוש באוטובוסים מונעי דיזל גורם לפליטת מזהמים מחוללי סרטן, מחלות לב וריאה ויוצר מפגעי רעש וזיהום אוויר. ענף התחבורה הוא המקור העיקרי לזיהום אוויר ולמפגעי רעש בסביבה העירונית, ואף אחראי באופן ישיר לכ-20% מפליטת גזי החממה המובילים למשבר האקלים. בישראל נכון להיום, אוטובוסים מונעי דיזל פולטים כ-16% מסך תחמוצות החנקן וכ-7% מסך חלקיקי הפיח מכלי רכב, אף שאוטובוסים מסוג זה מהווים פחות מ-1% מסך כלי הרכב הכולל.
צמצום השימוש ברכבי דיזל בערים ובפרט המעבר לאוטובוסים חשמליים הוא האמצעי היעיל ביותר להפחתת חשיפת האוכלוסייה לזיהום האוויר. המעבר לאוטובוסים חשמליים ישפר את איכות החיים בערים, יצמצם את מפגעי הרעש, ישפר את תדמית התחבורה הציבורית, יצמצם את התלות בנפט המיובא ויקל על הליכי התכנון למתקני תחבורה ציבורית חדשים.
בסקר שערך המשרד להגנת הסביבה, דיווחו דיירים שהתגוררו ברחובות שבהם בוצע מעבר לאוטובוסים חשמליים על שביעות רצון גבוהה מהשינוי, וזאת כתוצאה מהשיפור באיכות האוויר ומהירידה ברמת הרעש ברחוב ובתוך הבתים. עוד עלה מהסקר כי רק 8% מהדיירים היו מעוניינים בהרחבת שירותי התחבורה הציבורית ברחוב באמצעות אוטובוסי דיזל, בעוד ש-93% מהדיירים היו מעוניינים בהרחבת שירותי התחבורה הציבורית ברחוב באמצעות אוטובוסים חשמליים.