Site icon מקומון רמת גן

קופלונג: מה זה ומה המשמעות שלו?

קרדיט - Freepik

במערכות הפועלות על תנועה סיבובית כמו גנרטורים ומנועים, קופלונגים הם חלקים חיוניים. הקופלונגים מאחדים שני פירים כדי לייצב אותם נגד עומס זעזועים ועומס יתר. במערכת צנטרפוגלית, המטרה העיקרית שלהם היא להעביר אנרגיה מהצד המניע לצד המונע. שימושים נוספים כוללים הפחתת רעידות והפחתת עומס.

סוגי הקופלונגים העיקריים

קופלונגים גמישים וקשיחים הם שני הסוגים העיקריים. המצמדים הגמישים עמידים יותר בפני כוחות צדיים מאשר קופלונגים קשיחים מכיוון שיש להם יותר גמישות בנקודת החיבור. מכיוון שגמישות רבה יותר מביאה להעברת כוח ומומנט קטנה יותר, קופלונגים אלה פועלים בצורה הטובה ביותר במצבים שבהם יש מידה מסוימת של אי יישור בין הצירים.

לעומת זאת, קופלונגים קשיחים יוצרים קשר בלתי ניתן לתזוזה בין שני הצירים. לכן הם מסוגלים להעביר מומנט בצורה יעילה יותר מאשר קופלונגים גמישים. יישור הציר צריך להיות מדויק מכיוון שהקופלונג לא יכול להתכופף כדי לפצות על אי יישור. קופלונגים קשיחים מספקים דרך בטוחה, מדויקת ויעילה להעברת מומנטים.

כיצד מופעלים המצמדים?

על מנת שציר אחד יעביר אנרגיה לשני, קופלונג חייב להדק היטב שני צירים זה לזה. בנוסף, הקופלונג מעביר מומנט ביעילות תוך מיגון הרכיבים שמסביב מפני זעזועים, רעידות וחום המופק על ידי הציר הראשון. ניתן לשלב שני צירים עצמאיים לאחד על ידי התקנת קופלונג קשיח. תנועה יחסית מתבטלת כדי לייעל את המומנט שניתן להעביר בין הצירים.

יישומים רבים הכוללים תנועה סיבובית והעברת כוח משתמשים במקשרים אלו. הם נמצאים לעתים קרובות בטורבינות, גנרטורים ומשאבות. מערכות בעלות צירים מיושרים משתמשות בצמדי צירים קשיחים, במיוחד כאשר נדרשת תגובה מינימלית ליישום. ניתן למלא כל אחת מדרישות היישום הבאות על ידי קופלונגים קשיחים:

חיזוק ציר- ציר מונע יכול להיתמך על ידי ציר מניע באמצעות חיבור קשיח.

קופלונגים קשיחים מתחברים לצירים מיושרים בצורה מושלמת עם קטרים משתנים או שווים.

הארכה של הציר- ניתן לחבר שני צירים קצרים יותר כדי שיתפקדו כציר אחד ארוך יותר באמצעות קופלונג קשיח.

שמירה על קשיחות פיתול מוגברת- קופלונגים קשיחים הם מושלמים לשימור קשיחות פיתול גבוהה לאורך ציר הסיבוב של המערכת מכיוון שהם מייצרים חיכוך נמוך ואפס תנועה צירית.

כדי לשמור על תקינות המערכת יש צורך לשמור ולתחזק את כל החיבורים, המצמדים והצירים. במקרה זה אף מפעל לא יכול להמשיך ולתפקד באופן תקין ללא שירותי התחזוקה המקצועיים של חברת לאור הנדסה בע"מ, אשר מובילה בתחום אחזקת מפעלים מאז שנת 1979.

Exit mobile version