Site icon מקומון רמת גן

למה כדאי לערוך הסכם מייסדים?

קרדיט - Canva

הקמת חברה היא אירוע אופטימי. כשמספר אנשים חוברים יחד על-מנת לממש יוזמה עסקית, הם מאמינים שצפויה להם הצלחה. בפרט ישנה האמונה לשיתוף פעולה פורה, כשכל אחד ממייסדי החברה מביא לידי ביטוי יכולות רלוונטיות וכולם פועלים יחד בהרמוניה. האמונה כמובן הכרחית, המציאות יותר מורכב – ולכן ההמלצה היא תמיד לערוך הסכם מייסדים.

שקיפות מלאה

חשוב להדגיש מיד: אין חובה חוקית לערוך הסכם מייסדים. רשם החברות דורש רק הצגת תקנון, כך שניתן להתחיל לפעול גם בלי הסכם שמסדיר את היחסים בין מקימי החברה. ניתן – אבל לא רצוי. הסיבה הראשונה היא שקיפות: כל מערכת יחסים איכותית באמת נשענת על שקיפות מלאה, או לכל הפחות כמעט מלאה, וגם את האינטראקציות העתידיות בין המייסדים של החברה חשוב לבסס על ערך זה, כשכל ההסכמות מעוגנות בכתב ואין מקום לפרשנות או לאי הבנות.

מזעור הסיכון להיווצרות קונפליקטים קשים

הסיבה השנייה להמלצה החד-משמעית על עריכת הסכם מייסדים, עוד לפני שהחברה מתחילה לפעול, היא הפחתה למינימום של הסיכוי להתפתחות סכסוכים בין הבעלים של החברה. גם כשהמייסדים חברים, ואפילו ותיקים, וגם כששוררות ביניהם הבנות רחבות, אי אפשר להתעלם מהעובדה שהמציאות דינמית מאוד. בחיי חברה יש שינויים ותהפוכות, ולכן בעתיד עלולים להיווצר מצבים שבהם חילוקי דעות בין המייסדים יהפכו למאבקים קשים בהיעדר הסכם ברור.

בהתאם כדאי לכלול בהסכם המייסדים התייחסות מפורטת למגוון רחב של מצבים: הנפקת מניות נוספות, דילול, מינוי דירקטורים ושינויים בדירקטוריון, מכירת מניות ע"י אחד המייסדים ועוד. כמו כן חשוב לקבוע מנגנונים מדויקים ליישוב סכסוכים ולקבלת החלטות משמעותיות.

הסכם מייסדים – לחלוקת סמכויות ברורה

יתרון נוסף להסכמי מייסדים שנוסחו בעזרת אנשי מקצוע מנוסים, ובהתאמה מושלמת למאפייני החברה הספציפית, הוא שכל אחד ואחת מהמייסדים יודעים בדיוק מהן הסמכויות שלהם. הסכם המייסדים מגדיר גם את מהות התפקיד של מייסד, ואת ההתחייבויות, וכך מובטחת התנהלות אופטימלית לחברה. זהו מרכיב קריטי בהצלחה, ובפרט בתקופה הראשונה הרגישה גם כך.

במשרד עורכי דין שניר חזוט ושות’ הצטבר ניסיון רב בנושא עריכת הסכמי מייסדים. בנוסף באות לידי ביטוי במתן שירות זה יכולות הקשב הגבוהות של צוות המשרד, וכן המחויבות להתייחס באופן מעמיק לכל פרט ופרט, כך שההסכם ייצור מעטפת מושלמת עבור המייסדים והחברה.

Exit mobile version