Site icon מקומון רמת גן

משוגע: 14,200 דירות חדשות צפויות להתווסף לרמת גן בשנתיים הקרובות

מחקר נדל"ן של אתר יד2 מעלה כי אוכלוסיית רמת גן צפויה לגדול בשנים הקרובות ב-20.3% כתוצאה מתוספת הבנייה. אחרי שנים של מתירנות שאיפשרה ליזמים בנייה בלתי מוגבלת, עכשיו עוצרת העירייה עזרות פרויקטים במרכז העיר – אך דוחפת בכל הכח את הבניה במזרח רמת גן.

מאות אלפי דירות חדשות צפויות להתווסף לשוק הדיור הישראלי בשנים הקרובות, ולהגדיל בעשרות אחוזים את אוכלוסיות הערים כתוצאה מהבנייה – כך עולה ממחקר שבוצע באתר יד 2.

לפי הנתונים, העיר רמת גן מדורגת במקום החמישי מבין הערים בישראל שצפויות לגדול. לעיר צפויות להתווסף 14,200 יחידות דיור בשנים הקרובות, מה שיגדיל ב-20.3% את אוכלוסיית העיר כתוצאה מתוספת הבנייה.

המחקר בדק את כמות היתרי הבנייה המבוססת על נתוני הלמ"ס, ואת הבנייה החדשה בפועל בכל הערים בהתבסס על מידע שנאסף על-ידי צוות המידענות של יד 2 מפרויקטים בכל הארץ ונתוני הרשויות המקומיות – רק לדירות שנמצאות כבר בתהליך בנייה ובבקשה להיתר בנייה. את הנתונים הצליבו במחלקת המחקר עם מספר הנפשות הממוצע למשק בית וכך נגזר הגידול הצפוי באוכלוסיית כל עיר. הבדיקה גם הפרידה בין סוגי הפרויקטים בכל עיר – בנייה חדשה, התחדשות עירונית (תמ"א 38/1, תמ"א 38/2 ופינוי בינוי), ובנייה במסגרת מחיר למשתכן – והנתונים עשויים לרמז על אופייה הצפוי של כל עיר בטווח הזמן הבינוני.

פינוי-בינוי ברמת גן. צילום: קרן נדלן

בסוף השבוע האחרון פורסמה כתבה ארוכה בעיתון דה מרקר ובה סקירה מלאה של הבנייה העתידית ברמת גן "בשנתיים וחצי שחלפו מאז נכנס לתפקיד שאמה הכהן, נהפכה רמת גן מעיר שבה ההתחדשות העירונית והשחיתות הנדל"נית חגגו ללא גבול – לזירת מלחמה בין העירייה לקבלנים" נכתב בכתבתה של עדי כהן בדה מרקר. "שאמה הכהן הודיע כי תשתיות העיר עלולות לקרוס לאחר שנים של התנהלות נדל"נית חסרת אחריות – ועצר את היתרי הבנייה לפרויקטי תמ"א 38 בעיר. המהלך הדרמטי עורר את זעמם של הקבלנים ובעלי הדירות והגיע לכותלי בית המשפט, שדחה את עמדת העירייה וקבע כי היא איננה מידתית. שאמה הכהן אמנם הפסיד משפטית, אך נראה כי ההחלטה לא שינתה את מדיניותו. בשבועות האחרונים פירסמה העירייה מסמך מדיניות חדש ושנוי במחלוקת, שלפיו היא מצמצמת את מספר יחידות הדיור החדשות שניתן להוסיף בכל פרויקט – מהלך שנתפש על ידי השחקנים בשוק המקומי ככזה שמסכל פרויקטים". נכתב.

"רציתי לעשות רעש. בום חזק שיעביר מסר לקבלנים וליזמים, שיבינו שהחגיגה נגמרה – אין יותר מדיניות של 'תבקש כמה שאתה רוצה – ותקבל'", מודה שאמה הכהן. "כיום הכל מבוסס על בחינת התשתיות ואיזון של אינטרסים. מצד אחד, אנחנו רוצים להיות נחמדים לתושבים שרוצים להתחדש ולהתעשר, אבל לא על חשבונה של העיר והדורות הבאים. והיזמים? הם תמיד ילחצו וירצו יותר. זה הביזנס שלהם. התפקיד שלנו הוא הפוך: לראות מה נכון לעיר. למרות הרבה רגעים לא נעימים שעברתי בשנתיים האחרונות, אני שמח שהמסר עבר גם אם אינטרסים כלכליים נפגעו, ואפילו למרות העובדה שאני מחזיק רישיון לאקדח בשל איומים מקבלנים".

מרכז העיר נישאר צפוף ולא התחדש עשרות שנים. צילום: מקומונט רמת גן

רמת גן איננה העיר היחידה שבה ראשי עיריות עצרו התחדשות עירונית משיקולי עומס על התשתיות מדגישים בדה מרקר, אך ייתכן שעברה המושחת של העיר בזירה הנדל"נית – סאגת הרשעתו ב–2015 בגין עבירות שוחד של ראש העיר לשעבר צבי בר, שכיהן בתפקיד במשך 24 השנה – היה הזרז. "זה לא סוד שבמשך כמה עשורים רמת גן סבלה מתכנון לא מאוזן ולא נקי", מסכם שאמה הכהן. "מעבר לעבירה על החוק, יש גם מחיר כבד שהעיר משלמת מאז, ונוצרו עיוותים שישפיעו על דורות קדימה. רואים את זה בחוסר בתשתיות, במצוקת תחבורה וחניה, בגני ילדים צפופים, באיכות האוויר – ובאיכות החיים של התושבים פה".

לדברי אודי בלום, מנכ"ל חברת מטרופוליס, אחת החברות המשמעותיות בתחום ההתחדשות העירונית, "רמת גן נמצאת במקום הראשון בארץ בהיקף הבנייה במסגרת תמ"א 38/2 הריסה ובנייה מחדש. לאור הביטול הצפוי של תמ"א 38 וההעדפה הברורה של ראש העיר לקידום מתחמי פינוי בינוי, אנו מקדמים בימים אלו 3 פרויקטים במתכונת הזו בעיר, בשיתוף פעולה עם המינהלת להתחדשות עירונית, אשר קמה בשנים האחרונות במטרה להאיץ ולקדם את תהליכי ההתחדשות באופן מקצועי יעיל ושירותי".

המדורגות הראשונות לפי מחקר יד 2 הן הערים בית שמש שצפויה לגדול ב-34.5% כתוצאה מתוספת של כ-9,200 דירות חדשות; בת ים במקום השני צפויה לגדול בכ-24% עם תוספת של 14 אלף יח"ד; במקום השלישי מודיעין שצפויה לגדול גם כן ב-24%; קריית גת במקום הרביעי עם גידול צפוי של 22% באוכלוסיה; רמת גן כאמור במקום החמישי.

Exit mobile version