Site icon מקומון רמת גן

איך מתבצעת חלוקת רכוש בגירושין?

קרדיט - Canva

לצד הרגשות השונים שמתעוררים במקרה של גירושין, עולות גם שאלות פרקטיות. השאלה הראשונה היא איך לחלק את הרכוש המשותף, ובעצם עוד לפני זה מה מוגדר כרכוש משותף ומה שייך לכל אחד מבני הזוג בנפרד. בכתבה זו תמצאו תשובות כלליות לשאלות אלה.

חוק יחסי ממון בין בני זוג

החוק הישראלי מתייחס גם לאופן חלוקת הנכסים, וזאת על בסיס חוק יחסי ממון בין בני זוג משנת 1973. על-פי חוק זה, במקרה של גירושין חלוקת רכוש קובעת כי: כל נכס שצברו בני הזוג במהלך היותם בני זוג הינו נכס משותף, גם אם הוא רשום על שם אחד מהם בלבד, וכל הנכסים המשותפים נחלקים שווה בשווה, כלומר 50%-50%.

כדאי לדעת שהחוק לא חל על ידועים בציבור- עליהם חלה הלכת השיתוף. חשוב להבין כי החוק מחריג במקרים חריגים סייגים לחלוקה השווה (למשל כשמדובר על נכסים שכל אחד מהצדדים היא עימו לפני הנישואים- נכסים בעלי אופי אישי, או החרגה של חובות הימורים של אחד הצדדים). כשאחד הנכסים הוא הדירה שבה מתגוררים בני הזוג, ייתכנו במקרים בהם על אף שאחד הצדדים הביא את הדירה לפני הנישואים עדיין הצד השני יקבל חלק מהדירה מאחר ומדובר בנכס המרכזי שבו חיו הצדדים ואז השאלה תהא כמה יתקבל ואיך. אופציה אחת היא מכירתה וחלוקת הכסף, אולם בית משפט לענייני משפחה ייקח בחשבון את טובת הילדים ועשוי להורות על פתרון אחר. זו אחת הסיבות שבגינן מומלץ לחתום על הסכם ממון שיסדיר את כל ענייני הרכוש.

נסיבות מיוחדות לגבי חלוקת רכוש בגירושין

לצד ברירת המחדל, החוק מכיר גם בנסיבות מיוחדות. כלומר, ישנם מצבים שבהם במסגרת גירושין חלוקת רכוש אינה שוויונית לחלוטין. כך למשל אם לאחד מבני הזוג הייתה דירה עוד לפני הנישואין, היא עשויה להישאר בחזקתו בלבד אבל יש גם מקרים שבהם בכל זאת היא תיכלל בתוך הסדר החלוקה השוויונית.

לגבי חיסכון פנסיוני, יתבצע חישוב מיוחד כך שרק החלק מתוכו שנצבר במהלך החיים המשותפים יחולק בין בני הזוג. סוגיות נוספות שמחייבות בירור ספציפי הן זכויות עתידיות, כגון אופציות שקיבל אחד מבני הזוג ממקום העבודה.

חשוב להדגיש כי המידע כאן בעמוד הינו כמובן כללי וכל מקרה ונסיבותיו. על-מנת לדעת בוודאות איך תתבצע חלוקת הנכסים במקרה שלכם, יש להתייעץ עם עו"ד לענייני גירושין. עורכת דין ומגשרת הילה וינטרוב היא בעלת ניסיון מגוון בתחום זה, גם כעורכת דין וגם כמגשרת, ובהתאם כבר סייעה לרבים ורבות לקבל את מלוא החלק המגיע להם ברכוש.

Exit mobile version